مهدی خانی مشاور تبلیغات

مهدی خانی در این وب سایت تلاش میکند تجربه های خود را در حوزه تبلیغات٬دیجیتال مارکتینگ و برندینگ با شما به اشتراک بگذارد.

چگونه یک آگهی تبلیغاتی خوب بسازیم؟

فکر می‌کنید چگونه می‌توان یک آگهی صنعتی یا بازرگانی ساخت که بتواند با جلب بیشترین میزان توجه، بالاترین امتیاز را از سوی مخاطبان کسب کند و جریان ثابتی از سوالات با ارزش را به وجود آورد که به راحتی رشد آمار فروش را در پی خواهد داشت؟ براساس مطالعه‌ای که اخیرا روی آگهی‌های تبلیغاتی موفق در بازار صورت گرفته، ایده‌هایی جهت ساخت یک آگهی تبلیغاتی مفید و موثر مطرح شده‌ است که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

 

1- یک منفعت را در عنوان آگهی قرار دهید

موفق‌ترین آگهی‌های تبلیغاتی که تا به حال نوشته شده‌اند، همگی عنوان داشته‌اند. برای مثال عنوان یک آگهی تبلیغاتی موفق ترکیبی از یک منفعت قدرتمند (مثلا به نصف رساندن هزینه‌های انرژی) و تعهد به ارائه اطلاعات مفید است که به طور مستقیم مشکل خاص خواننده را (مثلا در زمینه دفع فاضلاب) خطاب قرار می‌دهد.

2- یک سوال تحریک‌آمیز را مطرح کنید

فردی به نام باب پلیس متن یک آگهی تبلیغاتی را نوشت که فورا یک‌میلیون دلار درآمد برای همان آژانس تبلیغاتی که در آن کار می‌کرد، در پی داشت. عنوان آگهی چنین بود: «آیا شما از کار کردن برای آژانس تبلیغاتی خود خسته شده‌اید؟»این آگهی تبلیغاتی فقط یک بار در سه مجله (High-Tech Marketing، Business Marketing  و Inc.) چاپ شد و فورا پنج مشتری جدید را به سوی خود جذب کرد. رابرت بلای یک نویسنده فیلمنامه‌های تبلیغاتی است که در زمینه تبلیغات business-to business و پاسخ مستقیم تخصص دارد.

او متن آگهی‌های تبلیغاتی، بسته‌های پستی مستقیم و نامه‌های فروش را برای بیش از 75 مشتری در سرتاسر جهان نوشته که شامل: Prentice-Hall، Grumman Corporation، سونی، Online Software، Digital Linguistix  و بانک ملی فیلادلفیا می‌شود. او همچنین نویسنده 17کتاب از جمله «راهنمای نویسنده فیلمنامه‌های تبلیغاتی (Dodd, Mead) » است.

3- مستقیم حرف بزنید و شفاف رفتار کنید

وقتی یک آژانس تبلیغاتی از یکی از کپی‌رایترهای قدیمی خواست متن یک آگهی تبلیغاتی به منظور افزایش فروش یک تعمیرکار ماهر در زمینه بازیابی میزهای قدیمی جراحی را بنویسد، او با استفاده از عنوان نوشته شده روی بروشور شرکت، عنوان این آگهی تبلیغاتی را تعیین کرد: «میزهای جراحی بازسازی شد، امکان دسترسی به وام رایگان»این آگهی تبلیغاتی موفق بود و نشان داد وقتی شما تنها کسی هستید که به تبلیغ یک محصول یا خدمت خاص می‌پردازید یا وقتی درک ماهیت پیشنهاد شما سخت و مشکل است، استفاده از عناوین مستقیم می‌تواند بسیار موثر واقع شود.

4- به خواننده اطلاعات مفید بدهید

یک راه برای افزایش تعداد خوانندگان یک آگهی تبلیغاتی، دادن قول ارائه یک‌سری اطلاعات مفید در قالب عنوان و سپس ارائه آن در قالب یک آگهی تبلیغاتی است. برای یک آگهی تبلیغاتی که به تجار پیشنهاد مطالعه یک کتاب برای جمع‌آوری صورت حساب‌های عقب افتاده را می‌داد، میلت پیرس این عنوان را نوشت: «هفت راه برای جمع‌آوری صورت‌حساب‌های پرداخت نشده شما.

ارمغانی جدید از Dow Jones- Irwin. یک راه موفق و اثبات شده برای پرداخت سریع‌تر صورت حساب‌های شما.» این آگهی تبلیغاتی که پر از اطلاعات بود در زمینه تبلیغات (business-to-business) بسیار موثر بود. به این دلیل که تجار برای دریافت اطلاعات و نه تفریح و سرگرمی مجلات بازرگانی را مطالعه می‌کنند و چنین آگهی‌های تبلیغاتی منبع اطلاعات ارزشمندی برای آنهاست.

5- یک کتابچه، بروشور یا کیت اطلاعاتی رایگان را به فرد مقابل پیشنهاد دهید

ارائه یک کالای ملموس، بروشور، کتابچه، کیت اطلاعاتی، نوار ویدئویی، نوار کاست، گزارش تحقیقاتی، چک لیست و غیره به خواننده هرگز نتیجه‌ای جز افزایش واکنش‌ها به یک آگهی تبلیغاتی در پی نداشته است. در پایان آگهی، در قالب یک تیتر کوتاه پیشنهاد دریافت آمار و اطلاعات به‌صورت رایگان را مطرح کنید، سپس به توصیف بروشور یا کتابچه خود بپردازید و با نمایش تصویری از آن توضیح دهید که خواننده چه مطالبی را باید از این طریق به دست آورد. اگر می‌توانید چیزی به بروشور فروش بیفزایید که ارزشی ماندگار به آن ببخشد، مسلما بهتر خواهد شد. به این ترتیب افراد بیشتری بروشور شما را خواسته و آن را نزد خود نگاه خواهند داشت.

6- از یک کوپن استفاده کنید

کوپن‌ها از لحاظ بصری هویت یک «پاسخ مستقیم» را به آگهی تبلیغاتی شما می بخشند و کاری می‌کنند تا افراد بیشتری به خاطر محصولات رایگان پیشنهادی آن را مطالعه کنند. اگر آگهی تبلیغاتی یک سوم یا کمتر از این مقدار فضای یک صفحه را می‌گیرد، برای جلب توجه افراد به سوی کوپن پیشنهادی، دور کل آگهی یک خط بکشید. این کار به خواننده آموزش خواهد داد. برای نمونه می‌توانید این طور بنویسید: «جهت کسب اطلاعات بیشتر این آگهی تبلیغاتی و آدرس پستی خود را به همراه کارت ویزیت به آدرس فوق بفرستید.»

7- از یک عنوان با چندین بخش مختلف بهره ببرید

یک عنوان شامل چیزی به جز یک جمله یا عبارت در قالب فرمی ثابت نیست. اغلب اوقات شما می‌توانید با استفاده از عنوان سه قسمتی، تیتری چشم‌نوازتر و موثرتر را رقم بزنید. قسمت اول آگهی یا kicker خط کوتاهی است که در گوشه چپ و بالای آگهی تبلیغاتی قرار می‌گیرد. استفاده درست از kicker به مثابه انتخاب خاص خواننده یک آگهی تبلیغاتی است. یک تکنیک موثر دیگر اطلاع‌رسانی به خواننده برای آگاهی از یک پیشنهاد مجانی است (به‌عنوان مثال می‌توانیم ذکر کنیم که او یک پیشنهاد رایگان خاص یا یک کوپن را در ادامه خواهد دید.)

در مرحله بعد، در قسمت بزرگ‌تر، عنوان mail شما مزیت اصلی یک محصول را بیان می‌کند. در اینجا یک قول بزرگ بدهید. سپس در زیر تیتر مزیت خود را توسعه داده یا از ماهیت خاص وعده خود رونمایی کنید. اگر عنوان آگهی قصد تحریک کنجکاوی یا جلب توجه را دارد، با شفاف‌سازی این کار را انجام دهید. در غیر‌این صورت علاقه و تمایل خواننده‌ای را که برای جلب توجه او تلاش فراوان کرده‌اید، از دست خواهید داد.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی