مهدی خانی مشاور تبلیغات

مهدی خانی در این وب سایت تلاش میکند تجربه های خود را در حوزه تبلیغات٬دیجیتال مارکتینگ و برندینگ با شما به اشتراک بگذارد.

 

با توجه به اهمیت روابط عمومی در دنیای کسب و کار و نقش بسیار با ارزش آن در بازاریابی، تلاش گردید تا در این مطلب به شرح موارد اثر گذار در این حوزه پرداخته شود...

حسن شهرت یک سازمان از مهم ترین سرمایه های آن به شمار می رود. توجه داشته باشید روابط عمومی چگونه برای یک سازمان وجهه ایجاد می کند و تصویر خوبی از آن ارائه می دهد و چرا یک رویکرد استراتژیک موفقیت را تضمین می کند.
روابط عمومی ابزار قدرتمندی است که می تواند در موفقیت های سازمان نقش مهمی ایفا می کند. برای ایجاد یک وجهه خوب و مقبول در بین مخاطبان اصلی خود لازم است بین روابط عمومی اثربخش و شعارهای تبلیغاتی تو خالی تفاوت قائل شوید.

کاربرد روابط عمومی در بازاریابی
تفاوت های موجود میان روابط عمومی و بازاریابی ممکن است چندان بارز نباشد، ولی با وجود این هرکدام در کسب موفقیت سازمانی نقش خاص خود را ایفا کنند. از روابط عمومی برای پشتیبانی فعالیت های بازاریابی استفاده کنید و برای کسب حداکثر نتیجه این دو زمینه را باهم به کار بگیرید.
بازاریابی یعنی تولید محصول مناسب با قیمت مناسب و عرضه آن در جایی که مشتریان بتوانند آن را خریداری کنند ، و معرفی این محصول به نحوی که مشتریان با آن آشنا شوند. این اجزا به عنوان آمیزه بازاریابی یا چهار pشناخته شده اند. محصول، قیمت، محل عرضه و تبلیغ. روابط عمومی غالباً به عنوان pپنجم این مجموعه تلقی می شود. مشتریان معمولاً ترجیح می دهند با سازمان هایی که به آنها توجه خاصی دارند روابط تجاری برقرار کنند، و این روابط عمومی است که درک مثبت و محیط مساعد برای بازاریابی موفق را ایجاد می کند.


کار کردن با تیم بازاریابی
افرادی که در حوزه روابط عمومی فعالیت می کنند میبایست در جلسات بازاریابی شرکت کنند. برای همکاران بازرایاب شرح دهند که روابط عمومی چگونه می تواند از فعالیت های آنها پشتیبانی کند. و هرگونه اثرات منفی ناشی از فعالیت های برنامه ریزی شده بر روابط عمومی را متذکر شوند.

 



اهداف بازاریابی

فعالیت های حمایتی روابط عمومی


ایجاد روابط مستحکم تر و پایدارتر با مشتریان

ترتیب دادن یک گردهمایی دوستانه مشترک

انتشار خبرنامه فصلی برای مشتریان


جلب نظر اذهان عمومی به سازمان

تأمین پوشش رسانه ای مثبت

ترتیب دادن یک روز برای ملاقات عمومی


معرفی گسترده تر طیف جدیدی از محصولات

درج مقاله در مطبوعات تجاری و نشریات ویژه مصرف کنندگان

ترتیب دادن برنامه هایی جهت تست محصول داخل فروشگاه ها



کار گروهی

فعالیت های روابط عمومی و بازاریابی زمانی حداکثر تأثیرگذاری را خواهند داشت که با هم هماهنگ باشند. هنگامی که بخش بازاریابی ،کالا و خدمات جدیدی را تبلیغ می کند با پوشش مطبوعاتی مطلوب و جذاب فعالیت های بازاریابی را تقویت کنید. از سایت اینترنتی سازمان هم به عنوان ابزاری برای بازاریابی را تقویت کنید. از سایت اینترنتی سازمان هم به عنوان ابزاری برای بازاریابی و هم به عنوان ابزار روابط عمومی استفاده کنید. بخشی از فضای سایت را به خبرنگاران اختصاص دهید تا بتوانند اطلاعیه های رسمی، اطلاعات زمینه ای و عکس های مطبوعاتی را از آن استخراج کنند.
ترکیب فعالیت های روابط عمومی و بازاریابی ارزشی به مراتب بیش از میزان ارزش هر یک از آنها به طور جداگانه خواهد داشت.


عواملی که در روابط عمومی اثربخش نقش بسزایی دارند:

تکریم مشتری

قراردادن مشتری در کانون توجه مهم ترین عامل در روابط عمومی اثربخش، و کسب شهرت منوط به انجام آن است. سعی کنید از طریق آموزش کارمندان، ارائه یک منشور مشتری، و اقدام فوری در جهت جبران اشتباهات رضایت کامل مشتریان را جلب کنید.
یکی از راههای ایجاد یا ارتقای وجهه خوب، تلاش در جهت تکریم مشتری است. برعکس، اگر شما این اصل را نادیده بگیرید به اعتبار خود لطمه وارد می کنید. در کمال تعجب بایدگفت که ظاهراً تنها عده قلیلی از کارکنان قادرند به طور طبیعی خدمات خوبی ارائه دهند. بیشتر این افراد به آموزش نیاز دارند . بعلاوه، آنها باید احساس تعهد کنند و انگیزه داشته باشند. مطمئن شوید که کارمندان می دانند از آنها چه انتظاری دارید. یک سری استاندارد های قابل اندازه گیری برای ارائه خدمات تهیه و کارمندان را در جهت دستیابی به آنها تشویق کنید.


تهیه منشور مشتری
یک منشور تدوین کنید تا مشتریان بدانند که چه انتظاراتی می توانند از شما داشته باشند و اگر شما به قول خود عمل نکردید چه اقدامی انجام خواهید داد. چنانچه به تعهدات خود در منشور مشتری عمل کنید نه تنها بر حسن شهرت شما افزوده می شود، بلکه مردم نیز بیشتر به شما اعتماد خواهند کرد. مشخص کنید با چه سرعتی می توانید به تلفن ها، نامه ، فاکس ها، و email ها پاسخ دهید و سفارشات احتمالی آنها را به دستشان برسانید. برای رسیدگی به شکایات و برگشت کالای معیوب و ناخواسته یک دستورالعمل شفاف و عادلانه تهیه و تدوین کنید. اعتماد لازم را در افراد ایجاد کنید تا باز هم با شما کار کنند.
ترتیبی اتخاذ کنید که مشتریان بهانه ای برای شکایت نداشته باشند.
مشتریان ناراضی را به حامیان و طرفداران خود تبدیل کنید.
سعی کنید مسائل را از دیدگاه مشتریان ببینید.


مساعدت
نگرش« خواستن توانستن است» را اتخاذ کنید. گاهی اوقات قوانین، مقررات، خط مشی ها و رویه های سازمانی مانع ارائه خدمات مطلوب به مشتری می شوند. تأکید بر این که همه مشتریان باید استعلام خود را به صورت مکتوب ارائه کنند. نمونه ای از مقررات خشک و بی چون و چرا است. مقررات را از نقطه نظر مشتری مورد بررسی قرار دهید:
آیا همه آنها ضروری هستند؟ در صورت لزوم انعطاف پذیر باشید. به کارمندان خود آموزش دهید که حقیقتاً یاری رسان باشند و تمامی خواسته های منطقی مشتریان را برآورده کنند.
برای خوشحال کردن مشتری راه های بیشتری را دنبال کنید. رضایت همه جانبه مشتری باید هدف همه کارمندان باشد.
سیاست ها و رویه ها هرگز نباید دلیلی برای کمک نکردن به مشتری قرار گیرند.
ارزش «احساسات مردم» هیچ گاه نباید دست کم گرفته شود. کارمندانی که به مشتری توجه دارند و دلسوزی واقعی نشان می دهند تأثیر زیادی بر وجهه سازمان بر جا خواهند گذاشت و شور و علاقه آنها به کار تصویر بهتری از سازمان ارائه می کند.
کارمندانی که با آنها به خوبی رفتار می شود قهرمانان سازمان خواهند بود و کسانی که مورد بدرفتاری قرار می گیرند در نهایت به منتقدان سازمان تبدیل می شوند.


سرمایه گذاری روی مشتری مداری 
تربیت افراد متخصص در امر تکریم مشتری نوعی سرمایه گذاری است نه صرف هزینه. به خاطر داشته باشید که کلیه کارمندان جدید باید در برنامه های تکریم مشتری سازمان تحت آموزش قرار گیرند. کارمندان فعلی نیز هر دو یا سه ماه یک بار به دوره های باز آموزی نیاز دارند.


سازمان دهی رویدادها
بسیاری از فعالیت های روابط عمومی برپایه رویدادها استوارند. مدیریت رویدادها( مناسبت ها) ازجمله مهارتهای اساسی در روابط عمومی است . برای هر رویداد طرحی نو اندیشه کنید. محل برگزاری را با دقت انتخاب ، و آخرین جزئیات را برنامه ریزی کنید تا روزی به یاد ماندنی داشته باشید.
برخی از انواع رویدادهای مختلف روابط عمومی که ممکن است برای آنها به برنامه ریزی بپردازید عبارتند از معرفی یک محصول جدید، افتتاح یک کارخانه، فروشگاه، یا ساختمان جدید، میهمانی ها، روزهای ملاقات عمومی، برنامه های تفریحی، نمایشگاه ها، کنفرانس های مطبوعاتی، و ....... . این رویدادها به منظور بهبود وجهه سازمان ، ایجاد وفاداری در مشتری، و افزایش حسن شهرت سازمان دهی می شوند. برخی از رویدادها به چیزی بیش  از دانش و مهارت سازمانی نیاز ندارند، اما برخی دیگر از آنها مستلزم خلاقیت و ابتکار نیز هستند. گاهی اوقات برای رویدادهای برجسته و به یاد ماندنی به یک ایده بکر، جالب، و مناسب نیاز دارید. این ایده ممکن است رزرو یک محل غیرعادی (مانند موزه تندیس های مومی، کارگاه فیلم برداری، محل پرورش پروانه) ویا بهره گیری از وجود شخصیت های برجسته(مثلاً یک ورزشکار مشهور، ستاره سینما و یا خواننده پاپ ) باشد.


منبع:

کتاب: روابط عمومی اثربخش
نویسنده :موآ علی 
مترجم: سمیه شریعتی راد

نظرات  (۱)

خیلی عالی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی