جدیدترین گزارش منتشر شده از طرف شرکت Interbrand نشان میدهد که حضور اپل و گوگل در جایگاه اول و دوم این لیست به عنوان با ارزشترین برندهای دنیا تثبیت شده است.
به گزارش آی تی ایران، ارزش برند اپل 3/ 170 میلیارد دلار اعلام شده که در مقایسه با سال گذشته 43 درصد رشد نشان میدهد. ارزش برند گوگل نیز 3/ 120 میلیارد دلار عنوان شده که این برند نیز در مقایسه با سال گذشته با 12درصد افزایش ارزش روبهرو شده است. همچنین ارزش برند فیسبوک که در جایگاه بیست و سوم این لیست قرار گرفته است با افزایش 54 درصدی به 22 میلیارد دلار رسیده که بیشترین میزان افزایش را در میان برندهای موجود در گزارش سال جاری (در مقایسه با گزارش سال گذشته) نشان میدهد.
آنچه در گزارش امسال Interbrand بیش از دیگر موارد به چشم میآید، برتری شرکتهای دنیای تکنولوژی در لیست منتشر شده است به نحوی که بیش از یکسوم از ارزش مجموع 100 برند حاضر در این گزارش به شرکتهای فعال در این حوزه اختصاص دارد. بهعنوان یک مثال ساده، میتوان به حضور شرکتهای اپل و گوگل در جایگاههای اول و دوم اشاره کرد. شرکت کوکاکولا یک غریبه با حوزه تکنولوژی، با ارزش 78 میلیارد دلار در رده سوم این لیست قرار گرفته است اما از دیگر شرکتهای حاضر در حوزه تکنولوژی میتوان به مایکروسافت در مکان چهارم، IBM در مکان پنجم و سامسونگ در مکان هفتم اشاره کرد. این در حالی است که Interbrand، شرکت IBM را در دسته برندهای خدمات تجاری و آمازون (در رده دهم لیست) را در دسته برندهای خرده فروش قرار داده است. دیگر شرکتهای مهم حاضر در مکانهای بالای این ردهبندی نیز شامل تویوتا (رده ششم)، جنرال الکتریک (رده هشتم) و مکدونالد (رده نهم) هستند.
Interbrand جایگاه و ارزش برندهای مختلف را بر اساس شاخصهای مختلف میسنجد؛
مثلا اینکه میزان درآمد شرکت از یک محصول تحت تولید آن برند چقدر است، تاثیر یک
برند در تصمیمگیری مشتریان و تغییر تصمیم آنها برای استفاده از خدمات آن
چگونه است و برند چقدر نسبت به مشتریانش وفاداری و صداقت نشان میدهد.
همچنین
یکی از شاخصهای در نظر گرفته شده در این بررسیها، حضور برند در سطح جهانی است.
در واقع برندهای مورد نظر باید حداقل 30 درصد از درآمد خود را از فروش در بیرون از
خانه بهدست آورده باشند تا سود بلندمدت برای شرکت ایجاد شده باشد.
100برند حاضر در این لیست در
مجموع 7/ 1تریلیون دلار ارزش دارند و همانطور که عنوان شد در مقایسه با سال گذشته
7 درصد افزایش ارزش را شاهد هستیم.
Jez Frampton مدیر اجرایی Interbrand دیدگاه خود درباره این لیست
را اینگونه تشریح میکند: «در دنیای کنونی، شرکتها و برندهای مختلف باید خود را
با سرعت و شتاب بالای زندگی جدید تطبیق دهند. برندهایی که در سالهای اخیر موفق
بودهاند، متناسب با خواستههای افراد یا بهتر است بگوییم مشتریان طراحی شدهاند و
خطمشی آنها بهگونهای است تا در لحظه سیر کنند. این حرکت در مسیر مشخص شده حتی
اگر مجبور به تجربه روندهای جدید یا مبارزه با محدودیتها شوند نیز ادامه دارد.
این خصوصیت را میتوان در رشد شرکتهایی مانند فیسبوک و اپل یا حتی در حضور
شرکتهایی مانند Lego و Paypal مشاهده کرد.