مهدی خانی مشاور تبلیغات

مهدی خانی در این وب سایت تلاش میکند تجربه های خود را در حوزه تبلیغات٬دیجیتال مارکتینگ و برندینگ با شما به اشتراک بگذارد.

جدیدترین گزارش منتشر شده از طرف شرکت Interbrand نشان می‌دهد که حضور اپل و گوگل در جایگاه اول و دوم این لیست به عنوان با ارزش‏ترین برندهای دنیا تثبیت شده است.

به گزارش آی تی ایران، ارزش برند اپل 3/ 170 میلیارد دلار اعلام شده که در مقایسه با سال گذشته 43 درصد رشد نشان می‌دهد. ارزش برند گوگل نیز 3/ 120 میلیارد دلار عنوان شده که این برند نیز در مقایسه با سال گذشته با 12درصد افزایش ارزش روبه‌رو شده است. همچنین ارزش برند فیس‏بوک که در جایگاه بیست و سوم این لیست قرار گرفته است با افزایش 54 درصدی به 22 میلیارد دلار رسیده که بیشترین میزان افزایش را در میان برندهای موجود در گزارش سال جاری (در مقایسه با گزارش سال گذشته) نشان می‏دهد.


آنچه در گزارش امسال Interbrand بیش از دیگر موارد به چشم می‏آید، برتری شرکت‏های دنیای تکنولوژی در لیست منتشر شده است به نحوی که بیش از یک‌سوم از ارزش مجموع 100 برند حاضر در این گزارش به شرکت‏های فعال در این حوزه اختصاص دارد. به‌عنوان یک مثال ساده، می‏توان به حضور شرکت‏های اپل و گوگل در جایگاه‏های اول و دوم اشاره کرد. شرکت کوکاکولا یک غریبه با حوزه تکنولوژی، با ارزش 78 میلیارد دلار در رده سوم این لیست قرار گرفته است اما از دیگر شرکت‏های حاضر در حوزه تکنولوژی می‏توان به مایکروسافت در مکان چهارم، IBM در مکان پنجم و سامسونگ در مکان هفتم اشاره کرد. این در حالی است که Interbrand، شرکت IBM را در دسته برندهای خدمات تجاری و آمازون (در رده دهم لیست) را در دسته برندهای خرده‏ فروش قرار داده است. دیگر شرکت‏های مهم حاضر در مکان‏های بالای این رده‏بندی نیز شامل تویوتا (رده ششم)، جنرال الکتریک (رده هشتم) و مک‏دونالد (رده نهم) هستند. 


Interbrand جایگاه و ارزش برندهای مختلف را بر اساس شاخص‌های مختلف می‌سنجد؛ مثلا اینکه میزان درآمد شرکت از یک محصول تحت تولید آن برند چقدر است، تاثیر یک برند در تصمیم‌گیری مشتریان و  تغییر تصمیم آنها برای استفاده از خدمات آن چگونه است و برند چقدر نسبت به مشتریانش وفاداری و صداقت نشان می‌دهد. 
 
همچنین یکی از شاخص‌های در نظر گرفته شده در این بررسی‏ها، حضور برند در سطح جهانی است. در واقع برندهای مورد نظر باید حداقل 30 درصد از درآمد خود را از فروش در بیرون از خانه به‌دست آورده باشند تا سود بلندمدت برای شرکت ایجاد شده باشد.

  100برند حاضر در این لیست در مجموع 7/ 1تریلیون دلار ارزش دارند و همان‏طور که عنوان شد در مقایسه با سال گذشته 7 درصد افزایش ارزش را شاهد هستیم.


  Jez Frampton مدیر اجرایی Interbrand دیدگاه خود درباره این لیست را این‌گونه تشریح می‏کند: «در دنیای کنونی، شرکت‏ها و برندهای مختلف باید خود را با سرعت و شتاب بالای زندگی جدید تطبیق دهند. برندهایی که در سال‏های اخیر موفق بوده‏اند، متناسب با خواسته‏های افراد یا بهتر است بگوییم مشتریان طراحی شده‏اند و خط‌مشی آنها به‏گونه‏ای است تا در لحظه‏ سیر کنند. این حرکت در مسیر مشخص شده حتی اگر مجبور به تجربه روندهای جدید یا مبارزه با محدودیت‏ها شوند نیز ادامه دارد. این خصوصیت را می‏توان در رشد شرکت‏هایی مانند فیس‏بوک و اپل یا حتی در حضور شرکت‏هایی مانند Lego و Paypal مشاهده کرد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی