مهدی خانی مشاور تبلیغات

مهدی خانی در این وب سایت تلاش میکند تجربه های خود را در حوزه تبلیغات٬دیجیتال مارکتینگ و برندینگ با شما به اشتراک بگذارد.

زیپو، برند فندک فلزی قابل استفاده مجدد است که دفتر مرکزی آن در پنسیلوانیای آمریکا بوده و توسط جورج بلیزدل ساخته شده است. صاحب این کمپانی معروف در حال حاضر آقای جورج بی‌دوک است...کمپانی زیپو کلیه فندک‌های خود را با کاغذی به فروشنده تحویل می‌دهد که در آن این عبارت ذکر شده است: «فندک شما کار می‌کند، در غیر‌این صورت برای شما تعمیر خواهد شد.

 

فندکی که هیچ‌گاه خاموش نمی‌شود

سال‌ها قبل استفاده از فندک برای روشن کردن آتش میان مردم رواج پیدا کرد. مزیت فندک‌‌ها حمل آسان بود. همچنین استفاده از آن نیز بسیار راحت‌تر از سنگ‌های چخماق و … بود. اما این فندک‌ها یک مشکل اساسی داشتند و آن هم خاموش شدن سریع در مقابل باد بود. بدین‌گونه که اگر کمی باد می‌وزید، روشن نگه داشتن فندک‌ها بسیار سخت بود. همین مشکل سبب شد جورج بلیزدل به فکر ساخت فندکی بیفتد که به هیچ‌وجه خاموش نشود، یعنی ساخت یک فندک ضد باد!

تاریخچه

در نهایت وی در سال 1932موفق شد نخستین فندک ضد باد خود را در پنسیلوانیای آمریکا ساخته و طراحی کند. جورج چون از صدای کلمه «زیپ» خوشش می‌آمد نام زیپو را برگزید، زیرا «زیپو» نام مدرن‌تری بود. وی توانست نخستین ساخته خود را یک دلار و 95‌سنت به فروش برساند. زیپو با استفاده از بنزین مخصوص خود روشن می‌شود. کافی است تا یکبار جرقه بزند تا دائما بدون اینکه شما چیزی را نگه دارید، روشن بماند. سه سال بعد از ارائه نخستین نمونه فندک، سازندگان آن به این فکر افتادند تا به ظاهر این فندک‌ها نیز جلوه‌ای خاص ببخشند و به آن طرح‌های خاص بدهند. پس در نتیجه قطعاتی فلزی را به آن افزودند.

جزییات داخلی فندک

فندک‌های زیپو معمولا از برنج ساخته شده و مدل‌های آن به شکل مستطیلی با گوشه‌های گرد هستند. ساختار پیچیده‌ای ندارند و درک آن بسیار آسان است. این فندک بنزینی سنگی دارای محفظه‌ای است که بنزین در آن ریخته می‌شود و از طریق نمد مخصوص جذب شده و وارد فتیله می‌شود. از آنجایی که بنزین ماده‌ای فرار و بخارشونده است همیشه بخار بنزین دور فتیله را احاطه کرده و شما هنگامی که جرقه‌زن را می‌چرخانید در اثر تماس جرقه‌زن با سنگ، جرقه حاصل شده و فتیله آتش می‌گیرد. داشتن فندک زیپو تقریبا برای اکثر مردم مطلوب است و به دلیل قیمت نسبتا گران این برند، وسیله‌ای برای تمایز اشخاص نیز هست.

فندکی در دست سلبریتی‌ها

تاکنون در بیش از ‌هزار فیلم از فندک زیپو استفاده شده و این مطلب حتی به انیمیشن‌ها نیز سرایت کرده است. در بسیاری از فیلم‌های هالیوودی فندک‌های زیپو استفاده شده؛ مایکل داگلاس، کیانو ریوز و هریسون فورد از مهم‌ترین چهره‌های هالیوودی هستند که این فندک‌ها را در فیلم‌های‌شان در دست گرفته‌اند. در انیمیشن مشهور WALL-E، یکی از نشان‌های به جا مانده از زمینیان، یکی از همین فندک‌های زیپو است.

گسترش تنوع محصولات

در سال 2011، این برند به دلیل کاهش در فروش از 18‌میلیون فندک در سال به 12‌میلیون فندک در اواسط دهه 1990 میلادی و فشارهای تبلیغاتی ضدسیگار برای مردم، سعی کرد تنوع محصولاتش را گسترش داده و در کنار فندک محصولاتی مانند ساعت مچی، لباس‌های راحتی و ادکلن وارد بازار کرد. در 5 ژوئن 2012 که مصادف با هشتادمین سال تاسیس این برند بود، زیپو توانست 500‌میلیون فندک به فروش برساند. تولید کنونی این کمپانی روزانه 28هزار عدد فندک است و تقریبا یک‌پنجم خریداران آن کلکسیونر هستند.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی